Software schema

Dit is de flowchart voor de VR tutorial voor de lasercutter.
Deze flowchart is vrij simpel en legt het principe uit hoe de tutorial in elkaar zit.
Het zal gebruik maken van meerdere scenes in Unity, elke scene stelt een stap voor voor de bediening.
Om naar de volgende scene te gaan zal de player de stappen in het filmpje moeten na doen, als dit juist verloopt zal de volgende scene worden geladen.

Unity

Unity is het programma dit ik gebruik voor dit eindwerk.
Unity is speciaal gemaakt voor games te ontwerpen, het is ook een heel gebruiksvriendelijk platform vooral voor beginners, waardoor het perfect is voor dit eindwerk.

Unity is ook niet hetzelfde als je alledaagse programmeer programma, het is zelf een een game engine en dus programmeer je niet zelf alles.
De programma's dat je zelf voor moet zorgen zijn bijvoorbeeld bij dit eindwerk de XR rig, en andere XR interactie omdat deze speciaal voor VR zijn.

Visual Studio

Visual Studio is het programma dat Unity ondersteund bij de scripts van de tutorial, deze scripts kunnen variƫren van kleine scripts voor een menu te doen laten bewegen tot een heel grote scripts voor de oculus VR-bril te doen volgen in Unity zelf.
Bij Visual Studio moet je sowieso gebruik maken van de library UnityEngine maar voor dit eindwerk zal je ook nog de UnityEngine.XR uitbereiding moeten gebruiken.

Programmeren in Visual Studio blijft vrij normaal als wat je normaal zou gebruiken zoals in c#, alleen zijn er nieuwe variabelen.
Deze variabelen hebben te maken met positie van een object (X, Y, Z) en ook hun rotatie.
Deze kunnen ook verschoven worden via vectors.




Blender

Blender is een gratis software voor 3d-modelling dat heel goed gepaart gaat met Unity.
Ik heb Blender gebruikt om de lasercutter na te maken maar ook heb ik andere spullen nagemaakt om de tutorial echter te doen laten lijken.

Blender zelf werkt bijna hetzelfde als Unity 3d-modelling alleen is het in Blender veel makkelijker, hierdoor kon ik de nagemaakte lasercutter in betere vormen maken dan alleen rechthoeken.

Deze website is in opdracht van GTI Beveren